Rendezvény időpontja: 2021. 11. 08.
Helyszín: Pesti Vigadó, a Magyar Művészeti Akadémia székháza
A konferencia – amely egy tervezett sorozat első része – arra tesz kísérletet, hogy a meghívott kutatókkal felvázolja a magyar egyházzene-történet korszerű eredményeit. Négy alapvető kutatási terület kap kiemelt hangsúlyt: a magyar egyházzene-történet historiográfiája (pl. Dobszay László munkássága); a liturgiai változások eszmetörténete (pl. az új református énekeskönyv elméleti vitái); az 1949 előtt virágzó magyar egyházzenei alkotói életutak rekonstrukciója (pl. Bräuer Ferenc, Buchner Antal, Gárdonyi Zoltán); valamint a kortárs egyházzenei életutak (pl. Szokolay Sándor, Csemizcky Miklós, Gyöngyösi Levente).
Az MMA MMKI égisze alatt három évre tervezett kutatás- és konferenciasorozatra zenetörténészeket, elméleti felkészültségű egyházzenészeket és aktív zeneszerzőket hívunk meg, akik egy-egy témát elemeznek végig. A négy kiemelt terület jelentőségét az adja, hogy először indul összehangolt kutatás az egyházzene négy szférájában és a teljes Kárpát-medencére kiterjesztve. Így alakítható ki egy korábban csak részleteiben ismerhető teljes értékű egyházzene-történeti térkép.
A kutatás jellege végig ökumenikus és a felekezetek zenei szokásrendjéről elinduló párbeszéd jellemzi. Utóbbira azért van szükség, mert a felekezetek közötti párbeszéd időről-időre elindult, de az eltérő zenei hagyományokról szóló közös beszélgetés, főként tudásátadásra eddig nem került sor. Így sikerülhet összeállítani a magyar zene történetében első ízben a felekezeteken átívelő egyházzenei kánont, amelyben többek között Kodály Zoltán, Árokháty Béla és Lisznyai Szabó Gábor művei együtt szerepelnek.
Az akadémiai tekintetben is elhanyagolt komplex terület, az egyházzene-történet korszerű áttekintése számos kutatót indított arra, hogy csatlakozzon a munkához. Így az LFZE Egyházzene Tanszéke és a Magyar Református Egyház Egyházzene Bizottsága, valamint a PTE, a SZE, a DE és az erdélyi magyar egyetemek több oktatója az MMA MMKI-val közösen lát neki a feladatnak.
(Windhager Ákos, szakmai szervező, az MMA MMKI tudományos munkatársa)
Program
10.00 – 10.10 Köszöntő
10.10 – 10.30 Hermann Szabolcs: A Szatmári Római Katolikus Egyházmegye népénekeinek gyűjteménye: Téged, Isten, dicsérünk
10.30 – 10.50 Cselényi István Gábor: A magyar görögkatolikus énekek eredete és logikája (Speidl Bianka előadásában)
10.50 – 11.10 Szabó Balázs: Ó és új: Gárdonyi Zsolt művészete
11.10 – 11.30 Draskóczy Balázs: Draskóczy László, a református egyházzene hűséges alkotómunkása
11.30 – 11.50 Kiss Eszter Veronika: Kodály Öröksége Dobszay László egyházi kórusában
11.50 – 12.10 Szünet
12.10 – 12.30 Farkas Domonkos: Mi a „Dobszay-gregorián”?
12.30 – 12.50 Juhász Zsuzsa: A ferencesektől a hetednapi adventistákig – Murányi Róbert Árpád, a zenetörténész és az egyházzenész
12.50 – 13.10 Fehér Anikó: Koudela Géza, az 1938-as budapesti Eucharisztikus Kongresszus himnuszának szerzője
13.10 – 13.30 Horváth Ágnes: Liszt-barát karnagyok a pesti belvárosi főtemplomban/1. – Bräuer Ferenc
13.30 – 13.50 Szünet
13.50 – 14.10 Dobszay Ágnes: Az 1990 utáni Egyházzene tanszék
14.10 – 14.30 Horváth Márton Levente: Misék a XX. század középső harmadában
14.30 – 14.50 Németh Kira Gabriella: A múlt és a múlhatatlan – Csemiczky Miklós De profundisának dimenziói
14.50 – 15.10 Bódiss Tamás: Az új magyar református énekeskönyv ökumenikus és európai kontextusban
15.10 – 15.30 Windhager Ákos: Missa Pannonica – Kovács Zoltán és James MacMillan miséinek tanulságai
15.30 – 15.40 Kérdések, hozzászólások, zárszó