Egyházzene.huzene és liturgia

Kiadványok kosár tartalma
A kosarad jelenleg üres.

Éneklő sípok – Az orgona helye a keresztény kultúrában és az egyházzenében

Dátum: 2015.08.08.

Éneklő sípok.
Az orgona helye a keresztény kultúrában és az egyházzenében – előadás

augusztus 31-én, hétfőn 16–18 óra között a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia irodaházában (1068 Bp., Városligeti fasor 42.)

 

A belépés díjtalan.

 

Rendezők és támogatók:

  • Magyar Egyházzenei Társaság
  • a Magyarországi Református Egyház Zsinati Hivatalának Egyházzenei Csoportja
  • Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszéke
  • Magyar Liturgikus és Egyházzenei Intézet
  • a Magyarországi Evangélikus Egyház Kántorképző Intézete (Fót)

 

Előadó:

Homolya Dávid
orgonaművész, orgonaszakértő

Az előadásról:

A nyugati keresztény kultuszt egy évezrede ékesíti az orgona, mely ma is a szakralitás egyik szimbóluma. Napjainkban mintha mégis értetlenül állnánk előtte: nem tudjuk, mi is valójában ez a hangszer, egykor miért került a templomba, és ma mire kellene ott használnunk? Sokan az énekkíséret nélkülözhető vagy helyettesíthető eszközének vélik, mások szükségtelen világi hívságnak, szórakoztató zeneszerszámnak tartják, vagy egyenesen nyűgöt, anyagi megterhelést látnak benne. Valójában a templomi orgona ennél mindig is fontosabb volt a nyugati kereszténység számára, hiszen azon túl, hogy kulturális önazonosságunk része, lényében hordozza a szakralitást. Ezer évig avatott vezetőnk volt az Istenkeresésben, és ma is az lehet, ha megértjük rendeltetését, és ennek megfelelően használjuk. A képekkel és hangfelvételekkel illusztrált előadás ehhez kíván segítséget nyújtani.

Az előadóról:

Homolya Dávid zenei végzettségét a Bázeli Zeneakadémián, a Schola Cantorum Basiliensis Régi Zenei Főiskoláján, valamint a Trossingeni Zeneművészeti Főiskola nemzetközi OrganExpert MA-stúdiumán szerezte. Homolya orgonistaként maga is rendszeresen ellát egyházzenei szolgálatot. Nevéhez több megvalósult, illetve folyamatban lévő orgonaépítés, rekonstrukció és restaurálás fűződik (pl. Gelence, r. k. templom – barokk pozitív; Bp. Kálvin téri templom – Deutschmann-orgona; Beszterce, evangélikus nagytemplom – barokk orgona; Mátraverebély-Szentkút, kegytemplom – barokk stílusú orgona).