III/38.: Claudio Monteverdi: Sacrae Cantiunculae. Liturgikus tételek az 1582-es sorozatból (közr. Soós András)

Ár: 800.00 Ft
MET tagoknak: 600 Ft

„Mindössze 15 éves volt Claudio Monteverdi (1567–1643), amikor Velencében Sacrae Cantiunculae címmel megjelentek rövid háromszólamú kompozíciói. Ebben az időben az egyházi zene kettős arculatot mutatott. Egyrészt teljes pompájában virágzott még Palestrina művészete, akinek klasszikusan letisztult stílusa méltán tekinthető az érett reneszánsz tetőpontjának. Másrészt – nagyjából a század közepétől – különböző hatásoknak köszönhetően egyre nagyobb figyelem fordult a vokális művek szövege felé. … Jól megfigyelhető az átmeneti állapot Monteverdinek, Marc’Antonio Ingegneri fiatal növendékének ezekben a kis darabjaiban.”

„Mivel kötetünk az egyházzenét tanulók – és lehetőség szerint azt eredeti szerepében is gyakorta használók – részére készült, a teljes gyűjteményből azokat a tételeket jelentetjük meg, amelyek szövege konkrét liturgikus eredettel bír, függetlenül attól, hogy a korabeli használat gyakorisága milyen mértékben erősíti meg ezt a kötődést. Ugyanakkor a szövegek egy részének általános jellegéből adódóan bőven nyílik lehetőség a liturgián belüli másodlagos alkalmazásra is.”

(részlet a kötet Előszavából)

Termékleírás

„Mindössze 15 éves volt Claudio Monteverdi (1567–1643), amikor Velencében Sacrae Cantiunculae címmel megjelentek rövid háromszólamú kompozíciói. Ebben az időben az egyházi zene kettős arculatot mutatott. Egyrészt teljes pompájában virágzott még Palestrina művészete, akinek klasszikusan letisztult stílusa méltán tekinthető az érett reneszánsz tetőpontjának. Másrészt – nagyjából a század közepétől – különböző hatásoknak köszönhetően egyre nagyobb figyelem fordult a vokális művek szövege felé. … Jól megfigyelhető az átmeneti állapot Monteverdinek, Marc’Antonio Ingegneri fiatal növendékének ezekben a kis darabjaiban.”

„Mivel kötetünk az egyházzenét tanulók – és lehetőség szerint azt eredeti szerepében is gyakorta használók – részére készült, a teljes gyűjteményből azokat a tételeket jelentetjük meg, amelyek szövege konkrét liturgikus eredettel bír, függetlenül attól, hogy a korabeli használat gyakorisága milyen mértékben erősíti meg ezt a kötődést. Ugyanakkor a szövegek egy részének általános jellegéből adódóan bőven nyílik lehetőség a liturgián belüli másodlagos alkalmazásra is.”

(részlet a kötet Előszavából)