Egyházzene.huzene és liturgia

Kiadványok kosár tartalma
A kosarad jelenleg üres.

Szári orgonakurzus, vesperás és hangverseny, 2017. szeptember 16.

Dátum: 2017.08.01.

A Budapesthez közeli Szár község katolikus templomában nyár elejére megépült a lőcsei evangélikus templom XVII. századi orgonájának mása. A Magyar Egyházzenei Társaság orgonás tagozata a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszékével együtt 2017. szeptember 16-án délelőtt 10 órától – az Ars Sacra Fesztivál egyik programjaként – orgonakurzust tart a hangszer tervezője, Homolya Dávid orgonaművész és nemzetközi orgonaszakértő vezetésével, amit este 6 órakor kezdődő orgonás vesperás és koncert zár.

A kurzus célja, hogy egy történelmi magyar orgona zenei lehetőségeivel ismertesse meg az érdeklődőket. XX. századi történelmünk során elszenvedett veszteségeink zenei gyakorlatunkat is beszűkítik: ma nehezen tudjuk felismerni és kibontakoztatni egy több száz éves hangszer lehetőségeit. Történelmi tájékozottságunk általában legfeljebb néhány ismertebb nyugat-európai régi orgonára terjed ki, míg saját örökségünkről alig tudunk valamit. Tiszteletadás helyett inkább régi hangszereinket mérnénk, igazítanánk behatárolt szokásainkhoz, mintsem fordítva! Ezért most új megközelítésben szeretnénk vizsgálni örökségünket, hogy a magyar történelem évszázadainak hangjaiból inspirációt merítsünk. Egyházi muzsikánk és orgonáink sokkal nagyobb múltra tekintenek vissza, mint az elmúlt száz év; itt az idő és az alkalom, hogy elkezdjünk vele közelebbről ismerkedni!

Az orgona hangképe:

Man., C-d3

  • Principal 8’
  • Salicinal 8’
  • Rohr-Flött 8’
  • Vox humana 8’ (c0-tól)
  • Octava 4’
  • Quintadena 4’
  • Superoctava 2’
  • Quinta 1 1/3’
  • Sedecima 1’ (Vorabzug)
  • Mixtura III
  • Cymbal

Ped., C-d1

  • Subbass 16’
  • Posaune 8’ (még nincs beépítve)

P+M

Hangolás: a1=465 Hz, módosított középhang

A kurzusra – augusztus 28-i határidővel – középhaladó és haladó (közép- és felsőfokon tanuló), orgonisták egyházzenészek, kántorok jelentkezését várjuk szeretettel, ami nem szigorú kikötés!

A nap tervezett programja:

  • 10.00–12.30: délelőtti kurzus
  • ebédszünet (regisztrált jelentkezőknek saját költségre menü biztosítható)
  • 14.00–16.30: délutáni kurzus
  • szünet, énekkari próba
  • 18.00: orgonás vesperás és hangverseny

A jelentkezőket kérjük, jelöljék meg azokat a műveket, melyeket szívesen hoznának. A kurzus konkrét műsorát ezekből válogatjuk össze. Minél hosszabbak a listák, annál könnyebben ki tudjuk kerülni az ismétlődéseket, és tudunk változatos, színes repertóriumot összeállítani. A véglegesítést és a sorrendet minden jelentkezőnek kiküldjük. A listákat a teljes név, iskola, osztály, vagy végzettség feltüntetésével a metorgona@gmail.com címre kérjük elküldeni! Bármilyen kérdés felmerül, ugyanezen a címen szintén bárki bizalommal fordulhat hozzánk.

A kurzusra az alábbi irodalmat javasoljuk:

  • Reneszánsz/kora barokk canzonák, vagy capricciok
  • Reneszánsz/kora barokk variációsorozatok
  • Sweelinck-fantáziák (1600 körüli németalföldi, vagy angol művek)
  • Georg Muffat Apparatusából toccaták
  • Északnémet „stylus fantasticus” (Bruhns, Buxtehude, Lübeck, Weckmann, stb.)
  • Bach egyes művei: BWV 533, 547, 566a, 588
  • Az „Il Transilvano”-kötet, vagy a Croner-tabulatúra egyes darabjai, vagy más magyar vonatkozású művek.

Az alábbi listáról konkrét művek is választhatók. Nehézségi szintjük és terjedelmük vegyes, stílusirányuk a XVI–XVII. századi reneszánsz és kora barokk.

I., cantus firmus-feldolgozások

a)

  • G. Frescobaldi: Hinno della Domenica (Lucis Creator optime) – Kotta
  • G. Cavazzoni: Magnificat 4 & 8 toni, – Kotta 1, Kotta 2 (Ehhez megj.: a hiányzó „Et misericordia”-versetto pótlandó Valentétől, a 4. tónusban a sopra il Mi (pl. verso quinto, 20. o.), a 8. tónusban pedig a sopra il Fa sorozatból (pl. verso quarto, 25. o.): link)
  • A. van den Kerckhoven: Salve Regina – 5 versetto a Coquiel-kéziratból (10-14. versetto, 6-8. o.) – Kotta
  • J. P. Sweelinck: Da pacem 1, 4 var. (23. és 26. o.) – Kotta

b)

  • G. Cavazzoni: Kyriék – Kotta 1, Kotta 2, Kotta 3
  • G. Frescobaldi: Kyriék (1-8., 18-23., 40-42. o.), egy sorozatból legalább három tétel, közöttük egy Christével – Kotta

II., prelúdiumok

a)

  • A. Gabrieli: Intonazioni – Kotta
  • Organum officians – I. ajánlott tételei: 7, 9, 19, 27, 29, 30, 31, 37, 38, 49 sz.

b) Voce umana-darabok (ill. ilyenként is játszhatók):

  • Organum officians – I. 18 sz.
  • G. Frescobaldi: 3 Toccata avanti la messa (Fiori mus.), Toccata chromatica (Messa della Domenica)  (1., 12-14., 17., 39. o.) – Kotta
  • G. de Macque: Stravaganti  – Kotta
  • J. Cabanilles: Tiento de falsas 1o tono WSC 161 – Kotta

III., fúgák

  • Organum officians – I. ajánlott tételei: 12, 14, 17, 42, 47, 54 sz.
  • Cabanilles: Tiento lleno WSC 116 – Kotta

Üdvözlettel,
A szervezők